Dag 21

18 april 2024 - Eilat, Israël

Woensdag 17-4

Laatste dag werken op de basis ! Alles moet schoon zin de keuken voor de aanvang van Pesach! Laatste dingen moeten worden schoongemaakt

IMG_1236

Vanmorgen een klein beetje groenten gesneden voor een lunch en dan alle ruimte grondig schoonmaken voordat de rabbi komt. Na de lunch hadden we onze laatste activiteit het verkrijgen van certificaat en de onderscheiding van Sar-El om 4:30pm de uniformen inleveren en dan naar Eilat om toch even te zwemmen in de Rode Zee omdat het kan!!

383377d5-3a2c-40c3-b005-caeb66a02e63

Ook hebben we vandaag afscheid genomen van onze madragin Yeal zij gaat het leger uit vandaag! 3 jaar heeft ze gediend, ze komt uit Colombia ze heeft 3 jaar terug Aliyah gedaan.

e95b6b71-0e4d-4200-89be-d207b74280d8

Dit is een Hebreeuws woord dat “opgaan” betekent. Hoewel het oorspronkelijk verwees naar het opstijgen naar Jeruzalem om de Joodse feesten te vieren, is het tegenwoordig de terugkeer van de Joden naar het land Israël gaan betekenen. Vele jongeren opdit moment die van buiten Israël komen doen Aliyah! Ouders zijn joods en door het doen van Aliyah ontvang je het Israëliërs burgerschap en paspoort en vanaf dat moment ben je ook dienstplichtig voor 3 jaar. Tijdens mijn verblijf hier heb ik vele jongeren gesproken uit diverse landen die Aliyah gedaan hebben, heel mooi om met hun te spreken.

In de middag nog een paar kleine schoonmaakwerkzaamheden gedaan en rond 3pm kwam de rabbi om te keuren. En alles was goed gekeurd !! We hebben ons best gedaan’

Om 6pm stonden we gereed om naar Eilat te gaan om te gaan zwemmen in de Rode Zee en te eten een broodje shwarma en een beetje rond te lopen.

IMG_1278

Rond 9:30 weer terug op de basis en voor de kooi in want morgen weer een lange rit terug naar Tel-Aviv voor het laatste weekend in Israël!
Donderdag en vrijdag verblijf ik in Jeruzalem. Via Ofer en Lee een bevriende gids op kop getikt voor een paar uur toeristisch snuiven! In het kader als je dan toch bent!  Vrijdag middag weer naar Tel-Aviv voordat de Shabbat begint anders kan ik pas zaterdagavond terug naar Tel-Aviv en dan ben ik te laat voor mijn vlucht naar NL.

Jouw reactie