Dag 23

19 april 2024 - Re'im, Israël

Vrijdag 19-4

Gisternamiddag een bewuste keuze gemaakt, die me diep zal raken!
Van geen elke dag van de afgelopen 23 dagen wist ik wat me stond te gebeuren, welke mensen ik zou ontmoeten, welke verhalen ik zou horen en wat voor gevoel dat mij zou geven!
Maar vandaag is dat anders! Vandaag ga ik heel bewust de strijd aan met mijn gevoel, emoties en gedachten. Dit zal mij raken midden in mijn hart!! Vanmorgen om 6:30am wakker mijn spullen pakken en naar Tel-Aviv airport, want daar komt Raz mijn gids me ophalen voor naar het zuiden te gaan

IMG_1396IMG_1398Na 1,5 uur rijden aangekomen in het zuiden, eerste bezoek plaats was een uitkijk post met een herdenking monument voor een gesneuvelde soldaat uit de oorlog van 1982IMG_1407IMG_1411
En wat tevens uitzicht geeft op Gaza City, vanuit hier zie je Gaza city liggen en je ziet dat de meeste huizen / appartementen zijn kapot geschoten door de IDF er stonden hier appartementen van min 4-5 hoog nu zijn dat nog ruïnes! Hier leeft bijna niemand meer! Er is hier een constant gezoem boven om van de drone die de  omgeving bewaakt! Wat mij opvalt is de boeren hier in de omgeving hun land aan het inzaaien waren en dit geeft toch wel weer de kracht en de doorzettingsvermogen deze mensen hebben!!IMG_1412
Hierna zijn we doorgereden naar de plek waar het Nova festival heeft plaats gevonden! Niet omdat ik nou zo ontzettend nieuwsgierig bent en een pottenkijker wil zijn. Maar om te voelen en begrijpen wat een emotionele impact dit heeft!!!! En eenmaal aangekomen daar kan ik je wel vertellen dat dit de meest emotionele rollercoaster is geweest die ik in mijn leven tot nu toe heb meegemaakt!! De vlaggen en foto’s van al de jonge lui en oudere mensen die daar op een barbaarse manier zijn afgemaakt als beesten. De gedenktekens zijn echt het indrukwekkendste wat ik heb meegemaakt tot nu toe! Geroerd tot op de bodem van mijn hart! IMG_1418IMG_1419
Verstopt in een schuilkelder en opgeblazen met handgranaten!!!!IMG_1433IMG_1442IMG_1446IMG_1452IMG_1437IMG_1432364 mensen zijn hier afgeslacht, verkracht en gemarteld! En 40 zijn er nog vermist, deze worden nog vastgehouden!! Een afschuwelijke daad tegen de mensheid, het is een keerpunt in de geschiedenis anno 2023. Mensen vergelijken het met de kristalnacht in 1939, wat toen wisten de mensen ook niet wat hun te wachten stond! Maar wij weten wat er gebeurd is !  En nu moeten we opstaan en het verhaal vertellen wat hier gebeurd is, van de slachtoffers en helden die gestreden hebben om andere te helpen overleven. Ik wil dit graag willen doen, en hier heb ik hulp bij nodig dat kan ik niet alleen!! Graag wil van u vragen om mij te helpen om kinderen van Katwijk en omgeving de juiste informatie en beeld te geven van wat hier gebeurd is!  De werkelijk feiten vertellen, ja dat zijn geen mooie spookjes, maar verhalen van mensen die hun leven hebben gegeven in een strijd!  Graag wil ik ingangen hebben bij scholen om bijv groep 8 en voorgezet onderwijs klas 1-2 de verhalen te vertellen!

IMG_1467
Tijdens het rond lopen op deze gedenkt waardige plek, hoor je diverse ontploffingen van raketten die afgeschoten worden door drones of straaljagers op Gaza.

Als we even later weg rijden, krijg ik een bericht van KLM mijn vlucht van zaterdag middag is geannuleerd door omstandigheden!!?? Dus gelijk aan de bel, en ongeboekt naar een andere vlucht maar helaas een dag later!! Zondagochtend 6am vliegen naar Warschau en dan naar Amsterdam rond 12:40 landen op Schiphol. Dus plakken we er maar een dagje langer aan.

IMG_1473

Toen ik terug kwam in Tel-Aviv rond 1pm had ik kort hierna een afspraak met Berto en Iris eigenaars van een kruiden bedrijf en oud leverancier van mij! Hebben lekker geluncht en gesproken over alles en nog wat! Het blijft toch indrukwekkend hoeveel emotie dit teweeg brengt bij mensen als je verteld wat je hier komt doen! Ook deze morgen in de trein 2 militairen vroegen waar ik vandaag kom en wat ik kom doen hier. Dan worden de mensen echt geraakt in het hart en zijn zo ontzettend dankbaar en dat raakt me toch altijd weer!
Wat morgen mij brengt weet ik niet. Maar deze dag zal me bij blijven tot in lengte van dagen

1. Je vrouw:
    19 april 2024
    Ach joh wat een verhaal weer … midden in de drama dat moet iedereen raken gewoon hart verscheurend

Jouw reactie