Dag 20

16 april 2024 - Eilat, Israël

Dinsdag 16-4

Nieuwe dag een rustige nacht gehad geen UAV’s of missiles vannacht lekker geslapen. Gisteravond leekt het er nog even op dat we in een oorlog met Iran kwamen, maar dat is volgens bronnen op dit moment niet aan de orde!  Mijn verwachting is dat ze dit na Pesach gaan doen omdat Pesach één van de belangrijkste feestdagen is van het volk Israël, de uittocht uit Egypte! Als namelijk deze week de oorlog tegen Iran begint dan wordt het de hele Pesach periode vechten ipv herdenken en vieren! En het belangrijkste ik kan dan ook niet naar huis!

We hadden om 16:30 een activiteit: over 7-10-23 als je dacht dat je al wat wist hiervan dan moet je nogmaals nadenken!! Wat we te horen kregen van onze madragin Shira waren verhalen van mensen die helden zijn! En een persoonlijk verhaal !!

Eerst verhaal over de 2 brigades Golani 51 en de 13 dit waren de eerste respondenten die richting de kibboets gingen over de mensen te redden, deze dachten dat ze tegen over een tegenstand van een paar terroristen, maar het was het tegenovergestelde, er was een overmacht, deze beide brigades hebben diverse soldaten verloren. Deze eenheden zijn de echte !! Frontline soldaten! Van deze eenheden zijn nog nooit zoveel soldaten gesneuveld 41 van de 13 en 30 van de 51. Ook niet tijdens de 6 daagde oorlog met Libanon

IMG_1215IMG_1216IMG_1217IMG_1220
2 verhaal gaat over Sholomo Ron hij is een 85 jarige man, hij heeft diverse lichamelijke problemen een man met een snor en een bril! Man van een vrouw, 2 dochters en een klein kind !! Tijdens 7-10-23 heeft hij zijn gezin veilig gesteld in de schuilkelder en is terug gegaan naar de woonkamer en heeft plaats genomen z’n stoel! De terroristen kwamen binnen en hebben hem dood geschoten, en direct naar buiten gegaan want ze zagen alleen een oude zieke man! Goddank hebben ze niet verder gezocht in er huis want dan hadden ze zijn vrouw en dochter en kleinkind gevonden! Het gezin heeft 48 uur in de schuilkelder gezeten voordat ze bevrijd werden! Diverse malen hebben ze mensen gehoord in het huis, die het huis leeggeroofd hebben, maar niet naar het gezin gezocht hebben. Hij heeft zijn leven gegeven voor zijn gezin. Hij is een held! IMG_1221

IMG_1219
3de verhaal over Alon een soldaat van 21 jaar die met zijn brigade commandant en 3 andere in een auto richting de terroristen reden en hebben zich dood gevochten voor andere, Alon is begraven door zijn maten en zijn aanstaande vrouw. Hij had een relatie van 5,5 jaar en had 2 hiervoor zijn vrouw een huwelijks aanzoek gedaan!

4de verhaal gaat over Eden Alon Levy een vrouwelijke militair van 19 jaar!! Ze heeft gevochten als een leeuw!! Op de basis waar zijn was gestationeerd was een opleiding basis voor militairen, op de basis waren ten tijde van 7-10-23 alleen maar militairen in opleiding het gross was net 3 weken in het leger!!! De staf bestond uit 25-30 militairen. Op deze basis zijn 4 ingangen waar de rookies wacht liepen. Deze basis ligt bij een grens overgang richting Gaza, er kwamen om 6:29:09 op 7-10-23 letterlijk 500+   terroristen over grens gezet met geweren om de basis te overweldigen. De ouders van Eden hebben diverse appjes gehad van Eden voor en tijdens de strijd!!! Waarin ze melden dat de basis werd aangevallen, dat er geschoten wordt en dat ze van ze houd!!❤️ De strijd begon om 6:29 tot rond 9am met 25-30 militairen die enigszins bekwaam waren om een wapen te hanteren en 300 + rookies hebben ze de basis verdedigd. Er heeft totaal maar 1 terrorist de basis kunnen binnen dringen en is gelijk dood geschoten. Na 9am kwamen de hulp brigades, maar toen had Eden het leven al gelaten, hulp kwam voor haar te laat maar heeft samen met de andere gevochten voor 2,5 uur te een overweldigende vijand!!

IMG_1218IMG_1212

Het 5de verhaal

Shira’s onze Madragin verteld over haar vriend Ellia een man 21 jaar. Een man met een groot hart,  hij heeft zijn leven gegeven voor andere en heeft gevochten als een leeuw. Hij heeft doormidden van zijn optreden 3 mensen gered die hij heeft binnen gelaten in zijn appartement in zijn badkamer tijden 7-10-23. Hij heeft verschillende terroristen vermoord voordat hij door een laffe daad in zijn rug geschoten werd en afgeslacht!! Maar door zijn daden konden degene die in de badkamer zaten overleven!

IMG_1213

IMG_1214
Deze verhalen hakken er aardig in! Gaan gelijk je hart in! Doen de tranen over je wangen lopen en laten je des te meer en telkens opnieuw beseffen dat wat hier gebeurd is, echt verschrikkelijk is een barbaarse daad tegen de mensheid!! Deze verhalen moeten door verteld worden!! Om mensen bewust te worden wat er hier gebeurd is, en wat er als wij niet op onze hoede zijn bij ons kan gebeuren. Kijk maar naar Sydney de afgelopen week!! Zijn we ons hiervan bewust! Als op een zondag iemand onze voorganger neer steekt, of op de princestraat en vrouw en een baby vermoord worden!!
De vijand begeeft zich onder ons! en dat laten wij gebeuren!! Ze zijn zeer geduldig , want ze hebben de tijd en dan!! Gebeurd er wat Israël en de westerse wereld niet voor  mogelijk kan houden 7-10-23! Onze eigen 7-10-23

In een oorlog weet je dat je gedood kan worden door de vijand en je taak is om je land te verdedigen, maar mensen (mannen, vrouwen, kinderen)  in hun huis vermoorden enkel en alleen om dat ze je tegenstaan, geen Jood zijn of een ander geloof hebben als jou! Dit zijn geen mensen dat zijn duivels! Als je beseft dat niet alleen de terroristen van Hamas deze aanval gedaan hebben, maar ook Palestijnen die dagelijks omgingen met Israëliërs en ja dan sneuvelen er nu Palestijnen die niet aangesloten zijn bij Hamas, maar deze steunen deze terroristen wel en helpen ze, dan wil ik ze niet allemaal over één kam scheren, maar uit onderzoek blijkt dat +\- 80% achter de aanslagen staat van 7-10-23 dus zo onschuldig zijn deze niet! En ja Hamas gebruikt mensen, gezinnen als schild voor aanvallen van Israël om te gebruiken als propaganda voor de westerse media om antisemitisme aan te wakkeren en invloed te hebben op de media en regeringen!!
Lees het nieuws goed en doe onderzoek naar de feiten neem niet alles kwakkeloos aan voor waar !! Israel doet zijn uiterste best om geen burger slachtoffers te maken, maar worden wel eens in de omstandigheden gedwongen!!
Ik wil geen pessimist zijn maar dit is wel de realiteit waarin wij leven. Wij hebben keuzes of te blijven zitten en het laten gebeuren, of de strijd aan te gaan met deze goddelozen en het Woord van God te brengen, de liefde van God laten zien door de verlossing van Jezus Christus van de eeuwige dood door zijn bloed. Want misschien laat God deze moslims naar EU komen, omdat wij het Woord van Hem onder hen laat verkondigen !! Ipv dat wij naar het midden oosten gaan, komen ze door de reden uit God naar ons!

Hebben we hier weleens over nagedacht!!! Wij hebben en taak in deze wereld een strijd te strijden zoals Ds Lassche zondag ons toe sprak in de preek! Ja en of dat makkelijk is ! Nee maar het moet wel gebeuren!! Hoe, waar en wanneer? Geen idee! Maar het houd me wel bezig en roert mijn hart!!

Pesach staat voor de deur, er worden verhalen verteld van de uittocht uit Egypte weg uit de slavernij van de farao de bevrijding! Hierbij eten de Israëliërs bitter kruiden, ongezuurde broden en lamsvlees. Wij hebben net Pasen gevierd gered van de eeuwige dood door het bloed van Jezus Christus aan het kruis.
Ik mag hier regelmatig getuigen van deze genade die mij geschonken is, om zaadjes te planten van de genade die God ons mensen bied, het bloed van Jezus Christus!,

Zo ook vanavond mocht ik met de chef-kok Rami van onze basis het andermaal hebben over het geloof, dat wij met elkaar geestelijke verbonden zijn, doordat we dezelfde God dienen, wij delen als christenen dezelfde God met het Joodse volk. Alleen de joden hebben het oude testament en wij het oude en het nieuwe testament en dat onze verlossing ligt in Jezus Christus! Toen gebeurde er wat moois, Rami vertelde dat hij een Messias belijdende Jood is en dat Hij gelooft dat Jezus Christus voor zijn zonden is gestorven.(dit mocht ik op de basis niet verder vertellen, maar wel met jullie delen) Wat een ervaring was dat, geweldig om hier een broeder te ontmoeten in de strijd!! Samen te praten over wat God voor ons gedaan heeft, Zijn liefde voor zondaars daar het bloed van Christus  Hj verteld dat hij hier met niemand over kan praten openlijk! Maar veel soldaten komen naar hem toe en stellen vragen aan hem, want hij verspreidt de vruchten van de Geest Gods! Zijn daden, gebaren en woorden getuigen van God zonder Gods naam te noemen en dat wekt nieuwsgierigheid bij de soldaten! En zo kan hij getuigen wat God openbaart in Zijn Zoon Jezus Christus!! Wat mooi om te mogen meemaken, dat God het werk dat Hij begon niet loslaat, maar bevestigd! Amen!!

In de ochtend dacht ik nog, ik zal wel weinig te vertellen hebben vandaag ! Maar zo zie je maar weer, want een dag brengt

1. Nico van Duijvenbode:
    16 april 2024
    Wat een geweldige ervaring jo
    Zo echt
    Ja dit treft mij