Dag 14

10 april 2024 - Eilat, Israël

Vandaag 10-4

Gisterenavond na het versturen van de blog van gisteren nog een mooie discussie over geloof en andere items met 2 oudere uit onze groep een jood uit Italië en één uit Canada. Degenen uit Canada is een liberale Jood die de Thora nogal ruimhartig neemt en geloof zeker in God maar is het niet eens met alle regels die in de Thora staan, veel goede werken en goed zijn voor je medemens is voor hem belangrijker dan de dienst aan God of Gods geboden gehoorzamen, de Italiaanse Jood is veel conservatieve wat dat betreft wil God gehoorzamen in zijn leven en leeft ook hier uit en houd de gehele Thora als God Woord ook de delen die hij niet begrijpt. Mooi om zo met deze mensen te praten over het geloof en de waarden die God geeft aan Zijn Woord ondanks dat er toch grote verschillen zijn en wat ik vooral merk is dat er veel zelf werkzaamheid is onder de joden, ik moet dit en dat om vergeving te verkrijgen of zelf als het God behaagd.

Vanmorgen ook de de foto van gisteren gekregen toen ik de vlag mocht hijsen. Dit was misschien wel het hoogte punt tot nu toe !! Dat deze EER mij te deel viel. Ben hier zo ontzettend dankbaar voor!

IMG_3254

Vanmorgen weer de keuken en de lunch / dinner voorbereiden, heb een vaste plek in de snijkeuken met een lijst van producten die gesneden moeten worden. Vandaag is ook de laatste dag dat we in de keuken staan, Want morgenochtend 8am gaan we weer richting Tel-Aviv. Vanmiddag nog diverse werkzaamheden afronden en wat activiteiten op de basis en vanavond tas in pakken voor de reis van morgen.

Vanmiddag tour over de basis onderbegeleiding van de commandant van een van de gevecht schepen dit zijn  oude vissersboten die omgebouwd zijn tot commandoboten met 2x .50 machine geweren en een kaliber 12.7 mm deze boten patrouilleren door de Indische oceaan om de zee grenzen te bewaken. Op deze basis zijn er 4 van deze patrouille boten

IMG_0964

en 4 grote zodiac boten met 4x350pk

IMG_0965

gigantische motoren en 2 oorlogsschepen één met iron dome aan boord.                 We zijn rond 4pm naar één van de hoogste begaanbare punten van Eilat geweest om daar het uitzicht te genieten.

IMG_0932
-IMG_0937IMG_0949

Vanaf hier kan je heel goed de 4 landen punten zien Israël-Jordanië-Egypte- Saudi Arabia echt gaf om te zien. Ook zie je op deze plek nog sniper plekken van 1948 toen Israël dit gebied kreeg toegewezen van UN. En de bunkers zijn er ook nog deze zijn we nog doorgelopen!

IMG_0952

IMG_0956

Tijdens deze trip ontvingen we weer een certificaat van deelname en een onderscheiding voor bewezen diensten samen met een ingelijste foto van de groep

IMG_0953

Toen hadden onze Madrigam een verrassing voor ons een bezoek aan de Sa'ar 6-class corvette oorlog boot als eerste buitenlandse groep mochten we op deze boot, echt een geweldige ervaring.

IMG_0911

We mochten geen foto’s maken van de boot en wat binnen is! (Alle foto’s die ik laat zien zijn van internet ook van die ander boten!!) We kregen een tour in de boot hebben o.a. de machine kamer gezien hier liggen 4 grote diesel rolls Royce motoren in die elk 4613 pk produceren ook de iron dome hebben we gezien dit zijn totaal 40 verdediging raketten tegen vijandelijke raketten of drones! Dit schip is ook het schip wat deze week de drones uit de lucht heeft geschoten!! Toen dat gebeurde was het overal gejuich aan boord zo trots waren om als eerste schip deze vijandelijke drones te hebben neergeschoten. Ook de uitslag gaten hebben we bekeken waar de raketten van de iron dome zijn uitgekomen !! Gaaf om te zien.                  We hebben ook de jongen ontmoet die de knoppen van de iron dome heeft ingedrukt deze jongen is 21 en is de held van de boot!!! de gemiddelde leeftijd is 20 jaar!! Echt deze jongeren zijn ontzettend volwassen ! De commandant is 33 en de matrozen zijn tussen de 18 en 21             De jongen die de tour gaf is een 21 jarige long solder van de US en is verantwoordelijk voor alle bewapening van deze boot van alle .50 gun, kanon en uitgifte van munitie !!We zijn ook bij het kanon geweest deze is het enige wat niet van Israëlitisch makelaardij is, buiten de boot zelf, deze is Duits. Het kanon is gemaakt in Italië en kan als het moet 128 schoten 76mm per minuut eruit gooien, het is wordt automatisch geladen deze laadkamer mochten we ook zien!! Als deze een schot schiet komt er 13,5ton aan druk vrij per schot!! Dus als je deze laat gaan met 128 schoten p/m dan gaat dit door het hele schip!!

IMG_0963

Ook mochten we de kombuis zien waar al het eten klaar gemaakt wordt. Gelijk maar gevraagd of ik hier volgende week mag werken !! Lijk met wel stoer!!!

Verder deze avond nog gegeten en de backpack ingepakt want morgen 8am gaan we richting Tel-Aviv daar hopen we rond 1:30pm te zijn en dan begint een nieuwe week vrijdag met een nieuw avontuur!! Ben benieuwd wat dat gaat brengen, ik slaap bij een oud leverancier het komende weekend in een wel HEEEEL bekende plaats voor ons als christenen!

1. Je vrouw:
    10 april 2024
    Slaap je in Jeruzalem?! Morgen ?

Jouw reactie