Dag 16

12 april 2024 - Alon HaGalil, Israël

Vrijdag 12-4

Een nieuwe morgen aanloop naar de Shabbat vanavond mijn eerst Shabbat diner geen idee wat dat mij brengt! Vanuit de verhalen moet dat altijd geweldig zijn een overvloed aan eten en drinken! Vandaag maar niet eten dan!!

Gisteren heb ik een relatief korte blog gestuurd in vergelijk met de ander dagen ik had mijn hoofd redelijk volvan de gesprekken en verhalen

Ofer  en Lee ken ik al vele jaren aangezien we gisteren de tijd hadden om te praten kwamen we er achter dat we elkaar al kennen van de tijd dat ik bij A de Boer werkte in de bloemen (het huidige Hilverda de Boer) toen deed ik al indirect zaken met FLC dat is ruim 25 jaar geleden omdat zijn bedrijf ook bloemen verkoop en laat telen. 50% bestaat uit bloemen verkoop 50% uit groente en kruiden verkoop. Dat is toch wel leuk als je hier achterkomt! Met de kruiden deed ik voornamelijk zaken met Yair hem zal ik zondag ontmoeten tijdens bezoek aan kantoor. Ongeveer 70% van hun producten gaan naar de US en Canada en Dubai slecht 30% gaat nog naar de EU omdat de marges te klein zijn richting de EU.
Omar vertelde mij dat een deel van de kwekers rond de Gaza strook zijn en dat er in die gebieden zo’n 30.000 Palestijnen uit Gaza werkte in de kwekerijen, deze mensen werden gewaardeerd om hun werkzaamheden en hadden een verzekering en hulp bij ziekten.

Een paar van deze kwekers en hun gezinnen zijn bruut afgeslacht op 7-10-23 door deze “werknemers” toen Hamas de inval gedaan had op Israëls grond gebied, deze zogenaamde vriendelijke “werknemers”  waren de 2de invasie na Hamas en hebben de kibboets aan de grens geplunderd en alle inwoners op een vreselijke manier afgeslacht en beroofd! Dit als dank voor de jaren lange verzorging !!!! Deze verhalen worden niet gedeeld in de NL media!!!
Ze zijn jarenlang van werk te voorzien, medische verzorging, scholing voor hun kinderen ze hebben ze met liefde opgenomen in hun huizen als gelijke waardige mensen. Ze hebben gegeten en gedronken met elkaar lief en leed gedeeld en dan 7-10-23, hebben hebben ze alles leeg geroofd omdat ze wisten waar alles lag! Ofer en Lee zijn dierbare vrienden verloren door deze barbaarse daad!! Je ziet het in hun ogen het verdriet en de pijn die zo diep ligt!! Je wordt er stil en klein onder! je kan je er geen voorstelling van maken.

Rond de middag ben ik naar de oude stad Jaffa gegaan om Lee te ontmoeten want ze moest oppassen op haar kleinkind een van hun kinderen woont in de oude stad daarna zijn we koffie gaan drinken en rond 1pm zijn er richting Alon HaGalil gegaan dat ligt tussen Haifa en Nazareth daar rond 2:30 aangekomen een toen boodschappen gedaan voor het Shabbat diner veel groente en grote stukken vlees heerlijk!! Aangekomen bij hun huis op de berg met uitzicht op Nazareth schitterend mooi !
In de middag lekker gezetten en gepraat en eten klaargemaakt met z’n drieën vrij ontspannen!

IMG_1021

Tegen 7pm stond het eten op tafel en hebben we lekker de hele avond getafeld lekkere wijn en lekker eten heerlijk buiten gezeten tot 9pm

IMG_1034IMG_1035

IMG_1036
Mooie gesprekken gehad ook hun hebben kinderen in het leger zitten, 2 jongens van hun zitten bij een speciale divisie van het leger en vechten in Gaza beiden zijn getrouwd en hebben kinderen! Dat doet zo’n pijn bij deze ouders de machteloosheid die ze voelen en het angst die ze hebben, maar ook de kracht die ze uitstralen  om hun leven te leiden met de rest van hun andere 4 kinderen en 9 kleinkinderen is bewonderenswaardig.  Hun jongste dochter is muzikant en een van haar vrienden is ontvoerd tijdens het Nova festival en nu heeft ze een lied geschreven voor hem met die jongen z’n tante en de lied is op de nationale radio veel te horen. Het lied gaat over dat ze hem missen maar geloven dat hij levend daar vandaan komt en zich weer bij zijn familie voegt.
Het is mooi om hier te zijn om te luisteren, te praten, te lachen en te huilen aan de keukentafel als vrienden onder elkaar met elkaar verbonden te zijn, ondanks de verschillen. God dank ik voor alles wat ik tot nu toe heb mogen meemaken!

1. Lida van der Meij:
    14 april 2024
    Mooi om steeds je blogs te lezen. Succes deze laatste week!

Jouw reactie