Dag 17

13 april 2024 - Alon HaGalil, Israël

Een nieuwe morgen zaterdag 13-4

Vanmorgen vroeg wakker een heerlijke nacht gehad zonder gesnurk van ander op de kamer mijn eigen kamer heerlijk!! 8pm op de mountainbike om de omgeving te verkennen geweldige fiets onder me kont een ware kracht bron. We zitten midden in de bossen hier met mooie heuvels en schitterende afdalingen je kan hier geweldig fietsen er is hier een fietspad dat loopt va Nazareth tot Haifa door de bergen. Ook vele offroad paden maar deze hebben we niet gedaan (jammer genoeg). Heerlijk om hier de omgeving te verkennen met allerlei beekjes en steden op de bergen, akkers waar lokale Arabs hun groente telen. Lekker hard naar beneden scheuren voelde me weer 25 !! Zoals mijn zoon William zegt: remmen is angst, gas is alles.

e55a3f31-7f04-471d-83f4-e771f0e2b6b4IMG_1060IMG_1062
Van de tijd van de tempeliers IMG_1048IMG_1043IMG_1106Toen we terug waren nog even langs het gemeenschapshuis gereden waar Ofer en Lee vrijwilligers werk doen als ze thuis zijn voor de gemeenschap. Hier hebben ze een café gebouwd en de opbrengst gaat naar projecten buiten hun eigen gemeenschap bijv daklozen, wezen of verstandelijk gehandicapten. Mooi en dankbaar werk IMG_1097

IMG_1098

Er zijn maar 2 toegangswegen naar het dorp en om het dorp hen is een een hek, om het dorp in en uit te gaan is er toegangshek,

IMG_1107
Voordat we naar het noorden gaan stoppen we even bij een lokale boer om lokale honing te kopen, deze boer heeft eigen bijen en maakt tevens zijn eigen wijn en verbouwd en verkoopt  diverse soorten groenten Mooi om te zien IMG_1108

IMG_1109
Onderweg naar de Golan high vandaag om wat teeltprojecten te bezoeken waar Ofer en Lee, onderweg ernaar toe mooie heuvel en dalen gezien. Helaas voor ons was het vandaag erg mistig en konden we niet ver zien!!

IMG_1112IMG_1119

We kwamen langs een leeg dorp sinds 7-10-23 omdat deze gebieden dicht tegen de grens van Libanon aan liggen en diverse malen zijn getroffen door UAV (raketten) zodoende zijn de inwoners gevlucht naar het zuiden naar Eilat daar worden ondergebracht in hotels.

Tijdens het rijden richting Merom Golan kwamen we 2 verdedigings heuvels tegen waar lucht verdediging met de Iron dome

IMG_1124
We zijn naar de Golan High gereden vlakbij de berg Hermon deze is in het uiterste noorden van Israël en grenst met Syrië en Libanon. Op de Hermon heeft nu nog steeds sneeuw op de top

IMG_1133
We zijn op bezoek gegaan bij een kweker die een heel mooi product teelt en Ofer en Lee en de kweker wilde graag mijn mening hierover hebben (later hier meer over)

Golan hoogte is echt een mooi gebied om rond te kijken, op dit moment ook een gevaarlijk gebied wegens de UAV (raketten) vanuit Libanon vandaag zijn diverse aanvallen geweest, tijdens onze rondrit niet gezien ervan!

Ik krijg van verschillende mensen appjes of het niet gevaarlijk is! Zeker nu de spanning oploopt met Iran. Hier in het noorden merkt je er niet veel van, maar straks op de basis zullen er wel meer militairen zijn! Maar dat zien we dan wel! Hier zeggen ze nog steeds er vallen meer doden in het verkeer dan tijden een raket aanval!
Tijdens één van onze stops met uitzicht konden we kijken naar de grens met Syrië

IMG_1149

De witte gebouwen in het midden zijn de UN basis daarachter is Syrië

We zijn heerlijk wezen eten bij een restaurant genaamd T-Bone aan een rand van een oude vulkaan dat nu een meer is lekker eten, mooi uitzicht !!

IMG_1140IMG_1141IMG_1145

IMG_1146

En natuurlijk eentje van als we er toch zijn laten we dan maar even kijken !!

IMG_1154
De Jordaan

IMG_1156

Toen we thuis kwamen lekker niets doen, Ofer en Lee moesten wat werk gaan doen orders ingeven enz. En ik ben lekker even een boekje gaan lezen

Vanavond vroeg slapen morgenochtend vroeg bed uit 4am om naar Tel-Aviv te gaan en met Ofer naar kantoor te gaan het is +\- 1,5 uur rijden hiervandaan en Ofer begint altijd rond 6am en ik moet om 8:30 op het vliegveld zijn en zijn kantoor is ook op het vliegveld. Zo dan heb ik even de tijd om iedereen te ontmoeten op kantoor en dan me melden bij Sar-El voor de laatste week. Benieuwd wat me komende week staat te wachten en waar ik wordt geplaatst

1. Kees van der Meij:
    13 april 2024
    Wat een schitterend land zeg
    Zo te lezen geniet je er erg van
    Maar blijf wel uitkijken.

Jouw reactie