Dag 18

14 april 2024 - Eilat, Israël

Zondag ochtend 13-4

Deze morgen moest ik om 4am mijn bed uit om naar Tel-Aviv te gaan dat is +\- 1,5 - 2 uur rijden omdat meestal een gekke huis, maar deze morgen was alles anders! Toen ik mijn telefoon opende had ik diverse berichten van vrienden en familie die mij vertelde dat er een aanval van Iran was geweest op Israëlisch grondgebied, in de nacht had jk wel wat overvliegende straaljagers gehoord, maar dat hoorde je de hele dag! Toen ik het nieuws opende zag ik dat er 200 raketten en drones zijn afgeschoten vanuit Iran op het zuiden van Israël!! Maar dat er geen doden en gewonden zijn gevallen alleen wat materiële schade! God zij dank hiervoor!

IMG_1170IMG_1171

Om 4:30 onderweg naar airport toen we onderweg waren werd het duidelijk dat er bijna niemand onderweg is, de snelweg was bijna leeg!
Veel bedrijven waren gesloten doordat Israël het luchtruim had gesloten voor commerciële vluchten. Ook de scholen zijn gesloten.
Doordat goed konden doorrijden 45min ipv 1,5 uur waren we vroeg op kantoor. Ofer heeft een kantoor op het vliegveld bij de cargo afdeling hier hebben we fijn nog even gepraat en koffie gedronken, ook met z’n collega Yair die mijn contact persoon was tijdens de kruiden business. Het was goed om hem te spreken. Rond 8am werd duidelijk dat het luchtruim weer wordt opgesteld voor commerciële vluchten en dat alles weer back to normal zo gaan!! Het is een veerkrachtig volk het volk Israël!!  Ofer heeft een cel met handel staan (kruiden, bloemen) voor EU en US en zag de bui al hangen! Niet alle producten waren vanmorgen geleverd ivm de aanvallen, dus het was rustig op de werkvloer verschillende werknemers komen niet omdat er weinig werk is op dit moment.                                                    Mooi om dit ook te zien, hoe dit in z’n werk gaat aan de andere kant.

8:30 aangekomen bij terminal 3 om me te melden bij Sar-El om te vernemen waar ik gestationeerd zo zijn! En vertelde me dat ik weer naar Eilat mag naar de Navy base. Ik wilde eigenlijk naar Ovda in Eilat dat is een Airforce base maar deze heeft gisteren avond gecanceld ivm de aanvallen! Jammer ! Dus ik maar weer een week in de keuken staan, dat is ook niet erg. Maar het was leuk geweest als ik alle onderdelen gedaan had infantile, Navy and Airforce. Maar ja je kan niet alles hebben.
10am de bus weer in voor de rit van 4,5 uur naar het mooie Eilat, een nieuwe groep vrijwilligers met drie oude bekenden van een vorige groep, leuk om ze weer te zien, Ook zit John is onze groep  een NL-der hij komt uit Freisland deze jongen heeft z’n baan opgezegd, huur van z’n huis opgezegd en voor 3mnd naar Israël vertrokken hier heb ik overgeschreven in dag 6 van mijn blogs. Leuk om met hem in de groep te zitten.

3pm op de basis aangekomen en sergeant  David was er om ons te verwelkomen en om ons safety instructions te geven over het wel en wee op de basis! Geen foto’s van boten, bomb shelter enz! Uniformen halen, rondje basis en 6pm eten geweldig!!

Eigenlijk weinig verder te vertellen /schrijven vanavond nog een activiteit gedaan wie Aharon Davini was, de oprichter van Sar-El na aanleiding van de oorlog van 1982 toen iedere Israëliër in dienst moest op te vechten toen lag het hele land op zijn gat economisch ! Dus ging hij naar de US om vrijwilligers te zoeken eerst voor plukken van fruit en groente en later voor de IDF omdat hij geëerd als generaal van de IDF en zijn netwerk gebruikt heeft voor deze organisatie op te starten.

Ook weer een rondje namen gedaan van de nieuwe groep ieder weer zijn eigen verhaal en beweegredenen om hier te komen om als vrijwilliger te dienen bij de IDF. Mooie en dankbare verhalen van iedereen!

899cf938-ea5c-4457-92ea-02582c88fdaf

Jouw reactie