Dag 5

1 april 2024 - kibboets Hatzerim, Israël

Vandaag vroeg eruit. we lagen rond 1 uur vanuit Jeruzalem en om 6:45 ging de wekker 7:15 ontbijt 8:00 appel met de hijsen van de vlag met het volkslied

d443b1c1-0910-40c5-8302-e95df88a2c85

vanmorgen werk gevecht vesten, boby armers tellen en bij elkaar doen in dozen deze moesten vandaag nog naar Gaza, dan word je wel even stil gezet, als je beseft dat het vest wat je in de handen heb binnen een paar uur een soldaat draagt en dit zijn leven kan redden.

11:45 lunch kip, rijst, groent, stoofpotje rundvlees top eten

in de middag matrassen om gepakt, vlaggen gevouwen en gebundeld voor op de tanks

IMG_0604

IMG_0605

3a07ad65-e431-4f97-b112-b9c093a3d07e

16:00 klaar met werken terug naar de basis temperatuur op dit moment 32graden

in de groep hebben we een gemêleerd gezelschap van de 8 zijn er 3 joden uit USA 1 jood uit UK en 2 christen uit USA en 1 uit FR en ik zelf. Je merk dat vooral bij de Joodse (buitenlandse) veel nieuwsgierigheid naar beweeg redenen van mensen en vooral verwondering over waarom Christenen hier willen helpen, dit levert mooie en diepe gesprekken op, over het geloof het hoe en waarom. En vooral verbondenheid met elkaar (de groep) is groot.

Formeel mag er niet over religie en politiek gesproken worden maar het is het gesprek van de dag.

terug op de basis hadden we met de 2 madraga begeleiding ( onze 2 toegewezen militairen ) dit zijn 2 jonge meiden Noa van 19 en Ayala van 19 een wie ons tijdens deze week begeleiden overal waar we gaan. Een meeting over wie Sar-El is wie het heeft opgericht Aharon Davidi en wat onze motivatie was om naar Israël te komen. Hier komen mooie persoonlijke verhalen naar boven en dan zie je aan deze jonge dames dat het hun echt wat doet als en vooral als niet Joodse mensen zich inzetten en dienstbaar zijn voor een natie dat zo onder een vergroot glas ligt. Dit dat waardering die je krijgt van militairen op de basis is groot!

Als je zo met de jongeren die militair zijn 18,19,20 jaar dat zij zich willen inzetten voor elkaar, omdat ze met elkaar verbonden voelen door de liefde voor het land en elkaar en vooral na 7-10-2023 dit is groot.

Er schrijven zich op dit moment 1000-den jongeren in om te dienen in het leger ook veel jongeren die van Joodse afkomst zijn maar niet in Israël wonen deze worden ook wel lone soldiers (gele sjaal )

1f9aa5a9-d9a4-498b-9c56-5a5a74bd401b

genoemd deze worden opgenomen bij pleeggezinnen en dit wordt allemaal gesubsidieerd door de regering gisteren diverse jongeren gesproken uit Duitsland, Australië en Ukraine

vanavond dinner met een foodtruck en alle vrijwilligers die op deze basis zijn +\- 100 mensen ( veel oudere 60-70-80+ ) man en vrouw vanuit de USA. De grootse vrijwilligers bestaan toch wel uit mensen uit de USA die dit al jaren doen.

IMG_0617IMG_0618

IMG_0623
De avond werd afgesloten door viool muziek

Tevens  instructies gekregen om elke avond kleine tas met kleren naast je bed te hebben voor als het alarm afgaat dan moeten zsm naar de schuilkelder

IMG_0627IMG_0628

Van reisblog naar fotoboek